In ARK 3 zitten onze 8 tot 12 jarigen. Wanneer kinderen overstappen naar ARK 3, is deze vestiging voor hun niet vreemd. Al vanaf het eerste leerjaar komen de kinderen bijvoorbeeld op deze vestiging turnen.
In het derde en vierde leerjaar werken onze kinderen met een dagplanning. Vanaf het vijfde leerjaar wordt dat een weekplanning. De verschillende activiteiten waartussen ze kunnen kiezen garanderen een rijk basismilieu voor elk thema en elke leeftijd. De materialen die ze kiezen zijn afgestemd op hun niveau, waardoor ze de activiteiten heel zelfstandig kunnen uitvoeren. De eigen materialen worden bijgehouden in een eigen kast of locker. Wij laten de kinderen in ARK 3 ook zelf kiezen wanneer ze een (bewegings-)tussendoortje inplannen. Initiatief en verantwoordelijkheid krijgt ook in ARK 3 dus een centrale plaats. Ankerleerkrachten nemen de rol op als coach en organiseren, begeleiden en reflecteren met de kinderen in ARK 3 via meerdere kindcontacten en groepsgesrpekken.
Vanuit de talentenarchipel wordt een rijk basismilieu aangeboden. Door de verschillende talenteneilanden te gebruiken binnen en buiten onze klassen, komen kinderen met allerhande situaties, materialen, aspecten, inzichten, methodes in aanraking. Zo blijven gestimuleerd om de eigen interesses, passies en talenten verder te ontdekken en te ontwikkelen. We werken geregeld ook echt vanuit de kinderen via mindmap, brainstorm, kringgesprekken en projecten. Kindcontacten, kringgesprekken en transparante communicatie vinden geregeld plaats in ARK 3, waardoor ze zich het proces van zelfreflectie helemaal eigen maken.
Net zoals in ARK 1 en 2 is de klasopstelling in ARK 3 niet vast. Het ‘leren van’ en ‘vragen aan’ elkaar, het helpen, instructie geven of ondersteuning bieden is ondertussen een routine geworden. Aangepast aan de leeftijd en het niveau van de groep zien ook de thema’s en de frequentie van de klas- en kringgesprekken er anders uit. Onze ARK in relatie tot de buurt krijgt ook in ARK 3 een centrale plaats. Door samen te werken met verschillende organisaties uit de buurt en door vaak buiten de schoolmuren te komen kunnen kinderen ervaren en leren in onze groene en gevarieerde omgeving. Ook onze ARK, Leuven en België in relatie tot de wereld krijgt een centrale plaats.
Via teamteaching werken de ankerleerkrachten samen aan kwaliteitsvol onderwijs. De samenwerking situeert zich zowel in het voorbereiden en uitvoeren van lessen, als in reflectie.
Bekijk hier enkele beelden uit ARK 3!