Gluren in ARK 1

In Ark 1 zetten wij, samen met onze jongste kleuters, de eerste grote stappen in de ARK.

We streven ernaar dat ieder kind zich geborgen voelt. We geven elke kleuter de kans om op eigen tempo te groeien in zijn of haar totale ontwikkeling. Door een ruim en gevarieerd aanbod aan activiteiten en co-teaching zorgen we ervoor dat kinderen hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen. 

In ARK 1 maken onze kleuters kennis met het keuzebord. Aan de hand van verschillende activiteiten varen de kleuters met hun ark-bootje tussen verschillende eilanden van het Talentenarchipel. Deze bestaat telkens uit verschillende activiteiten waartussen ze kunnen kiezen. Doordat ze zelf beslissingen nemen en keuzes maken, wordt hun zin voor initiatief en verantwoordelijkheid gestimuleerd. Dit gaat van keuzes maken over welke activiteiten ze wel of niet doen, tot kiezen welke materialen ze hiervoor gebruiken. Onze ankerleerkrachten stappen in een coachingrol en organiseren, begeleiden en reflecteren met de kleuters. 

Vanuit de talentenarchipel wordt een rijk basismilieu aangeboden. Door de verschillende talenteneilanden te gebruiken binnen en buiten onze klassen, komen kinderen met allerhande situaties, materialen, aspecten, inzichten, methodes in aanraking. Zo worden ze gestimuleerd om de eigen interesses, passies en talenten te ontdekken en te ontwikkelen. We werken geregeld ook echt vanuit de kinderen via mindmap, brainstorm, kringgesprekken en projecten. 

Via teamteaching werken de ankerleerkrachten samen aan kwaliteitsvol onderwijs. De samenwerking situeert zich zowel in het voorbereiden en uitvoeren van lessen, als in reflectie. De kinderen hebben altijd 1 centrale zorgfiguur. Wij geloven dat dit op deze jonge leeftijd nog zeer belangrijk is. Dankzij onze teamteaching komen ze echter ook vaak in contact met de andere ankerleerkrachten, wat tal van voordelen voor hun sociale en emotionele ontwikkeling heeft.

Onze klasopstelling in ARK 1 is niet vast. Deze wordt aangepast naargelang de werkvorm. Hiermee stimuleren we ook onze jongste kleuters om te leren van elkaar. Verschillende aspecten van de socio-emotionele ontwikkeling worden gestimuleerd: leren van elkaar, elkaar instructies geven, elkaar ondersteunen, hulp vragen aan elkaar, … Ook onze kringgesprekken bieden kansen tot interactie en het opdoen socio-emotionele vaardigheden. Leerverhalen, onderzoeksvragen, praten over gevoelens, … 

Onze ARK in relatie tot de buurt en de wereld krijgt ook in ARK 1 al meteen de volle aandacht. Door samen te werken met verschillende organisaties uit de buurt en door vaak buiten de schoolmuren te komen kunnen kinderen ervaren en leren in onze groene en gevarieerde omgeving. Bij mooi weer kunnen we eropuit trekken naar het pARK Michotte om te spelen in de natuur.


Gluren in ARK 1
keyboard_arrow_up
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x