Gluren in ARK 2

In ARK 2 zitten de kinderen tussen 4 en 8 jaar samen. We kiezen er bewust voor om deze leeftijdsgroepen te mengen zodat de stap naar het eerste leerjaar niet te groot is.

Nog meer dan in ARK 1, worden de talenteneilanden bij naam benoemd en bewust gebruikt in onze werking. Het keuzebord wordt bij onze kleuters in ARK 2 dagelijks, en in het eerste en tweede leerjaar wekelijks gebruikt. De verschillende activiteiten waartussen ze kunnen kiezen garanderen een rijk basismilieu voor elk thema en elke leeftijd. De materialen die ze kiezen zijn afgestemd op hun niveau, waardoor ze de activiteiten heel zelfstandig kunnen uitvoeren. Initiatief en verantwoordelijkheid stimuleren is een rode draad doorheen de verschillende leerjaren. Onze ankerleerkrachten stappen in een coachingrol en organiseren, begeleiden en reflecteren met de leerlingen. 

Vanuit de talentenarchipel wordt een rijk basismilieu aangeboden. Door de verschillende talenteneilanden te gebruiken binnen en buiten onze klassen, komen kinderen met allerhande situaties, materialen, aspecten, inzichten, methodes in aanraking. Zo worden ze gestimuleerd om de eigen interesses, passies en talenten te ontdekken en te ontwikkelen. We werken geregeld ook echt vanuit de kinderen via mindmap, brainstorm, kringgesprekken en projecten. Vanaf 6 jaar staan de kinderen ook stil bij hun eigen vaardigheden, interesses en talenten. Door kindcontacten, kringgesprekken en transparante communicatie leren ze aan zelfevaluatie te doen.

Via teamteaching werken de ankerleerkrachten samen aan kwaliteitsvol onderwijs. De samenwerking situeert zich zowel in het voorbereiden en uitvoeren van lessen, als in reflectie. De kinderen kunnen terecht bij verschillende zorgfiguren. Dankzij onze teamteaching komen ze heel vaak in contact met andere ankerleerkrachten, wat tal van voordelen voor hun sociale en emotionele ontwikkeling heeft.

Het spreekt voor zich dat de klasopstelling ook in ARK 2 is niet vast is. Afhankelijk van welke werkvorm doorgevoerd wordt, verandert deze. Hierdoor verandert ook de dynamiek geregeld in de klasgroep en hebben kinderen de kans om te blijven leren van elkaar, elkaar instructies te geven, elkaar te ondersteunen, en durven hulp te vragen aan elkaar, … Ook onze kringgesprekken bieden kansen tot interactie en het opdoen socio-emotionele vaardigheden. Leerverhalen, onderzoeksvragen, praten over gevoelens, … Onze ARK in relatie tot de buurt en de wereld wordt sterk doorgetrokken in ARK 2. Door samen te werken met verschillende organisaties uit de buurt en door vaak buiten de schoolmuren te komen kunnen kinderen ervaren en leren in onze groene en gevarieerde omgeving. Ook onze ARK en Leuven in relatie tot de wereld krijgt een centrale plaats. Door samen te werken met verschillende organisaties uit de buurt en door vaak buiten de schoolmuren te komen kunnen kinderen ervaren en leren in onze groene en gevarieerde omgeving. Bij mooi weer kunnen we eropuit trekken naar het pARK Michotte om te spelen in de natuur.

Gluren in ARK 2
keyboard_arrow_up
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x