TALENTEN

Ons uitgangspunt is dat elke ontwikkelingsfase van het kind, elke nieuwe context (thuis, op school, in de jeugdbeweging,...) nieuwe kansen biedt om talenten te ontdekken.  

De belangrijkste reden om oog te hebben voor talenten is het ontwikkelen van een positief zelfbeeld en het zelfvertrouwen om eigen grenzen te durven verleggen. Als kinderen doorheen verschillende kleine dingen de kans krijgen om positieve eigenschappen over zichzelf te ontdekken, geeft dit hen kracht: ‘Dit is iets wat ik wil! Dit is iets wat ik kan!’ Je  motivatie wordt hierdoor geprikkeld en je wordt ook sterker in het omgaan met fouten of kritiek. 

De beslissingen die je moet maken bij studie- en beroepskeuzes zijn ook gemakkelijker als je jezelf goed kent. Het is daarbij belangrijk om een positieve keuze te kunnen maken vanuit wat jou bijzonder aanspreekt. De arbeidsmarkt is immers zeer complex en divers. Er ontstaan steeds nieuwe beroepen of je  krijgt nieuwe uitdagingen. Het belang van zelfsturing en ondernemingszin is dan ook niet te onderschatten. 

Je kan talentenkiemen al heel vroeg zien in de ontwikkeling van kinderen.  Sommige kinderen zijn vooral gericht op taal en communicatie, anderen onderzoeken liever de wereld rond zich of willen alles mooi ordenen en structureren, nog anderen willen vooral bewegen en sommigen combineren al deze dingen.  Het is belangrijk te beseffen dat elke kiem nog moet groeien, de kans moet krijgen om verder te ontwikkelen.  Een talent is dus niet zomaar ‘een gave’.  De motivatie om er steeds verder in te willen groeien is eigenlijk veel belangrijker. 

Je kan steeds nog nieuwe kiemen ontdekken, kiemen die nog geen kans kregen om zich te tonen.  Ook het kijken naar kinderen met specifieke zorgen (zoals dyslexie, ADHD, autisme) krijgt vanuit talenten een andere betekenis: vaak bezitten zij andere talenten, mogelijkheden die hun manier van zijn in een ander daglicht plaatsen. 

Het erkend worden van je talentenkiemen door de groep, bijvoorbeeld klas- of leeftijdsgenoten, is een belangrijke motor om deze verder te kunnen en mogen ontwikkelen.  In een positieve sfeer kunnen kinderen elkaar sterk prikkelen en voeden in het verkennen van talenten.  Door talenten in te zetten in relatie met anderen, kan je samen verder groeien.  Een mens heeft anderen nodig om te ontwikkelen.  

Daarom organiseren we regelmatig talentenmomenten waarbij de kinderen mogen kiezen welke (klasoverschrijdende) activiteit ze willen volgen. 

We laten ons bij dit alles inspireren door de talentenarchipel van CEGO (www.cego. be). Ook in de dagelijkse klaswerking is die talentenarchipel een kader om activiteiten aan op te hangen.

Een archipel is een verzameling van allemaal eilanden, die samen 1 geheel vormen. Als je goed kijkt merk je dat deze eilanden samen een mannetje vormen. Elk eiland heeft een bijzondere vorm en een bijzondere betekenis. Zo is er het taaleiland, denkeiland, muziekeiland, sameneiland, wereldeiland, beeldeiland, fijneiland, beweegeiland en durfeiland.

Een archipel is een verzameling van allemaal eilanden, die samen 1 geheel vormen. Als je goed kijkt merk je dat deze eilanden samen een mannetje vormen. Elk eiland heeft een bijzondere vorm en een bijzondere betekenis. Zo is er het taaleiland, denkeiland, muziekeiland, sameneiland, wereldeiland, beeldeiland, fijneiland, beweegeiland en durfeiland.

TALENTEN
keyboard_arrow_up
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x